Sunday, March 11, 2007

Vecka ett. Ljud och rörlig bild

Under den första veckan så har jag fått bekanta mig med två nya saker. En bra DV-kamera samt Adobe Premier som är ett redigeringsprogram för att skapa viedos i.

När man ser till kameran så var det genast stor skillnad på den kameran vi fick lov att låna på Högskolan gentemot den som jag själv har hemma. Inte minst med tanke på prisklassen då det skiljer sig enormt mycket mellan dem. Detta innebär att den ena kameran är bättre en den andra och då är min den sämre i detta fallet. Åtminstonde ur prestanda synvinkel. Själv så kan jag se det på två olika sätt. Beroende på vad jag tänker filma passa kamerorna olika bra i olika situationer. Jag har svårt att se mig själv glida ner för backen med den dyrare, större och bättre kameran med denna i min hand filmandes när jag åker och hoppar och railar. Det drar fram en liten känsla av att man är aningen för rädd för att trilla och pajja kameran. Så vilken kamera som är bäst, tror jag nog att filmsekvensen man skall filma får bestämma.

Hur som helst var det roligt att få lära sig kamerans olika delar lite mer ingående och man kunde få en liten inblick i hur man skulle ställa in vissa saker manuellt. Eftersom min kamera inte tillåter sådant i så stor utsträckning. Så man kan säga att den här veckan har jag fått grunder i hur den "stora bra" kameran fungerar.

Under veckans gång fick vi även testa på att redigera vårt filmade material i adobe premier vilket är ett programm jag aldrig använt mig utav förut. Det primära och viktigaste var att lära sig hur man läste in materialet och hur man skulle arbeta med det på ett lättare sett och det fick vi lära oss grunderna i och det skall bli spännande att se hur saker och ting utvecklar sig under den närmsta tiden.

Så nu har jag några frågor som det är tänkt att jag skall svara på.

CCD:n på en DV kamera är bildchipet som tar emot bilden. Det står för Charge-coupled devices. En DV kamera har antingen 1 eller 3 stycken sådanna här chip. Om den har ett chip fångar den alla färger på ett och samma chip, men om den har 3 ccd så fångar den röd, grön och blå för sig och kommer därefter ge den bästa bilden av dessa två olika modeller.

Bitdjup i ljudsammanhang innebär att man får olika bra ljud beroende på hur stort bitdjup man har. Ju högre bitdjup man har dessto renare och bättre kommer ljudet att låta. Ljudet kommer även att ta större plats om man har ett högre bitdjup men det kan det vara värt om man vill ha ett klart ljud.

Interlaced scan är hur monitorn visar bilden. Vid interlaced scan så tar den alla jämna linjer och visar först och sen tar den alla dem med ojämna linjenummer och visar. Detta kan leda till viss förskjutning i bilden om det är mycket rörelse. Alla de nuvarande analoga formataten är interlaced. Datorskärmar och den nya digital tv:n använder sig av progressive scan och det innebär att den visar alla linjer från topp till botten direkt och detta leder till en klarare och renare bild.

CODEC står för Compressor/Decompressor och det innebär att den först packar ner det för att få ner filstorleken för att sedan packa upp den igen när man tittar på den. Det finns inbyggt i kameran och i datorn och man måste nästan alltid ha ett CODEC för att kunna kolla på filmen om man inte har speciell hårdvara som kan visa okmomprimerad video. Det finns olika typer av CODEC och man kan välja olika beroende på vad det är för en film man har.

Vitbalans innebär att man låter kameran få veta vilken färg som den skall definiera som vit. Eftersom att det finns olika färgtemperaturer är det viktigt att man talar om för kameran vad som är vitt och vad som inte är det för att kunna återge färgerna på ett korrekt sett som möjligt.
Det skiljer sig mycket på om man har glömt att vitbalansera när man till exempel kommer utifrån och har filmat och sen går in. Så om man har en kamera som ger möjlighet till att vitbalansera så bör man definitivt utnyttja den.

1 Comments:

Blogger Johan D said...

Så du har egen filmkamera, nice!
Filmat skidåkning och snowboard, eller?

Har själv funderat på att skaffa filmkamera när man jobbat till sig lite cash :)

Skrev färdigt mina egna blogginlägg för kursen inatt, så jag tänkte att det väl är dags att kommentera din blog nu då :)

6:58 PM

 

Post a Comment

<< Home