Tuesday, January 16, 2007

Seminarium 3
Community, identity and digital games

Det tredje seminariet handlade om de tre ovan nämnda kategorierna. Vi fick läsa en text skriven av Martin Hand and Karenza Moore. Vi diskuterade hur det fungerade i olika spel och hur deras "communitys" såg ut.

Beroende på vad man spelar för ett spel så hamnar man i olika communitys. Det finns till exempel MMORPG spel och detta står för Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Det är alltså ett online spel där jätte många människor spelar samtidigt och bygger upp sina egna avatarer. Ett spel av denna kategori är World of warcraft. Det är miljontals människor världen över som spelar detta spel och vad jag har förstått så går det ut på att man tillsammans med andra skall utföra uppdrag och hjälpas åt att klara de hinder som finns i denna gigantiska spelmiljö som spelet har. Dessa bygger upp avatarer i spelen och känner en del kompisar enbart på grund av att dem spelar tillsammans. Så deras relation till varandra kan vara helt virituell och på så vis kan man skapa sin alldelles egna identitet över nätet fast man kanske kan vara helt annorlunda på riktigt.

Själv har jag aldrig riktigt fallit för sådana här spel eftersom jag inte finner något nöje i att behöva bygga vidare på en gubbe hela tiden utan när jag spelar spel blir det spel som bygger på hur skickligt man kan hantera dator musen och tangentbordet. Vad är då ett bättre exempel än Counter-strike. Detta "communityt" skiljer sig avsevärt från MMORPG och ett tecken på detta är all rivalitet spelare emellan.

Det förekommer även LAN (Local area network) spelande och detta är när spelarna samlas på en och samma plats för att göra upp i den virituella världen. I Counter-strike finns det lag som livnär sig på att spela spel och datorföretagen pumpar in pengar i "sporten". Så pris summorna kan bli väldigt stora för de vinnande lagen. På sidan www.fragbite.com kan man läsa om allt som händer inom Counter-strike scenen.

Eftersom spelen är så pass olika gissar jag att det är olika sorters identiteter som dras till de olika spelen. Men jag vet att det är många so

0 Comments:

Post a Comment

<< Home